Pravoslavná církevní obec Kroměříž
Vznik, věrouka a zřízení pravoslavné církve
Pojďte ke Mně všichni, kteříž pracujete a obtíženi jste, a Já vám odpočinutí dám; vezměte jho Mé na sebe a učte
se ode Mne; nebož jsem tichý a pokorný srdcem; a naleznete pokoj duším svým. (Mat 11,28-29)
Vznik Církve se uskutečnil na základě příslibu Krista Spasitele při Jeho Nanebevstoupení v den Letnic. Tehdy
sestoupil Duch Svatý na apoštoly shromážděné v jednom domě v Jeruzalémě. A když přišel den Padesátý, byli
všichni Apoštolové jednomyslně pospolu. I stal se náhle šum z nebe jako valícího se větru prudkého a naplnil
všechen dům, kdež byli sedíce. I ukázali se jim rozdělení jazykové, jako oheň, a posadil se na každém z nich. I
naplněni jsou všichni Duchem svatým a počali mluviti jinými jazyky, jakž Duch dával jim vymlouvati (Sk 2,1-4).
Od této chvíle nastává Církvi její hlavní dějinná pouť, jak nám o tom svědčí kniha Skutků svatých apoštolů a
další listy uchované v písmu svatém.
Věrouka pravoslavné církve spočívá na Písmu svatém a na všeobecné cirkevní tradici. Církevní tradice je
uchována jednak v řádu církve a jejím životě, jednak ve spisech sv. Otců, tj. církevních spisovatelů z prvních
století dějim křesťanství.
Vyznání víry pravoslavné církve bylo zformulováno na základě nejstarších textů vyznávaných věřícími při křtu,
opírajících se o Tradici a Písmo svaté, a do všeobecného užívání uvedeno částečně v roce 325, kdy bylo přijato
prvním všeobecným sněmem všech křesťanských místních církví, konaným v Nicei, a poté doplněno druhým
všeobecným církevním sněmem v roce 381, konaným v Cařihradě. Toto vyznání, nazvané nicejsko-
cařihradským, bylo společné všem místním církvím spojeným v jednu svatou, obecnou, apoštolskou církev.
Všechny následující církevní sněmy se k tomuto vyznání věrně hlásily a zakázaly jej měnit. Na Západě však bylo
později bez usnesení všeobecného církevního sněmu vsunuto do něho slovo Filioque, čímž byla porušena do té
doby pro církev společná víra v Ducha Svatého.
Kanonické právo pravoslavné církve je založeno na pravidlech, jež byla přijata na sedmi všobecných
církevních sněmech a na významnějších sněmech místních církví, jakož i na pravidlech, která obsahují spisy
svatých církevních Otců.
Zřízení pravoslavné církve bylo vytvořeno v době od 1. do 9. století. Podle tohoto zřízení se křesťané
organizují podle státních území a podle národů ve vlastní místní církve. Místní cirkve jsou spojeny v jednu církev
všeobecnou (řecky katholickou). K tomuto systému všeobecné církve příslušela původně i církev římská. V ní
však později šel vývoj k vytvoření papežství. Zatímco se až do 9. století zúčastňoval římský patriarchát všech
všeobecných církevních sněmů a jejich usnesení se podřizoval (např. šestý všeobecný sněm [680-681] odsoudil
římského patriarchu Honoria pro bludný monotheletismus a římská církev se tomuto rosudku podrobila), později
se v římské církvi uplatňovala zásada, že usnesení všeobecných církevních sněmů potřebují schválení římského
patriarchy. Východní církve proti těmto tendencím vždy vystupovaly. To vedlo roku 1054 k církevnímu rozkolu, v
němž na jedné straně stál patriarchát římský a na druhé straně patriarcháty cařihradský, alexandrijský,
antiochijský a jeruzalémský. Východní patriarcháty se nadále pevně držely pravoslavného učení a nesouhlasily s
novým vývojem poměrů v církvi římské (s Filioque, s papežstvím, se zaváděním latiny u všech národů, s ideou
odpustků, se všeobecným celibátem duchovenstva, s pokusy o zavedení přijímání pod jednou způsobou aj.)
Je historickým omylem názor, názor dosti běžný, jako by církev pravoslavná byla povstala teprve v roce 1054
odtržením od Říma. Místní pravoslavné církve nikdy nebyly Římu podřízeny, třebas římský patriarcha, jakožto
biskup původně prvního hlavního města říše římské, požíval veliké autority. Právní poměr východních patriarchů
k římskému byl stejný, jako byl jejich poměr mezi sebou navzájem. Nebyl to poměr podřízenosti, nýbrž
rovnosti. O odtržení od Říma je možné mluvit u církví, které se utvořily na Západě na základě reformace, neboť
před reformací příslušely k církvi římské.
Nejvyšším zákonodárným orgánem společným všem pravoslavným církvím na světě je všeobecný sněm, který
je i jejich společným pojítkem. Všeobecný sněm řeší jako nejvyšší autorita církve principiální věroučné otázky.
Pravoslavná církev rozřešila svůj poměr k národnostem a státním útvarům tak, že se organizuje, jak již bylo
řečeno, podle státních území a podle národů.
Ke starobylým patriarchátům se počítají patriarcháty: cařihradský, jehož představitel je “prvý mezi rovnými”,
alexandrijský, antiochijský a jeruzalémský. Historickým vývojem vznikly další místní patriarcháty: ruský,
gruzínský, srbský, rumunský a bulharský, a místní církve kyperská, řecká, polská, albánská, Pravoslavná církev
v českých zemích a na Slovensku, americká, sinajská, finská, japonská a další.
(Zpracováno s použitím: Ústava pravoslavné církve v českých zemích a na Slovensku)